Inspekční zpráva ČŠI červen 2015


 Česká školní inspekce
Královéhradecký inspektorát


____________________________________________________________________________________________________________

INSPEKČNÍ ZPRÁVA

Čj. ČŠIH-388/15-H

Inspekční činnost byla zahájena 16. června 2015 předložením pověření k inspekční činnosti.

Předmět inspekční činnosti

Zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání podle příslušných školních vzdělávacích programů dle § 174 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Zjišťování a hodnocení naplnění školního vzdělávacího programu a jeho souladu s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem podle § 174 odst. 2 písm. c) školského zákona.

Charakteristika

Mateřská škola, Veliš vykonává činnost mateřské školy (dále MŠ, škola) a školní jídelny (dále ŠJ).

V době inspekční činnosti se v jednotřídní  MŠ vzdělávalo 28 dětí ve věkovém složení od tří do sedmi let. Z toho bylo 10 dětí v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, čtyřem z nich byla o jeden rok docházka do základní školy odložena.

Provoz školy je zajištěn od 6:30 do 16:00 hodin, předškolní vzdělávání je poskytováno za úplatu.

Základní informace o škole včetně nabídky akcí lze najít na webových stránkách www.materskaskolavelis.webnode.cz.


Hodnocení podmínek k realizaci vzdělávacích programů

Ředitelka školy příkladně vykonává veškeré činnosti vyplývající z její funkce a odpovědně plní povinnosti v rozsahu stanoveném školským zákonem. Pravomoci a úkoly všech zaměstnanců školy jsou jasně vymezeny v organizační struktuře, organizačním řádu a pracovních náplních.

Povinná dokumentace školy je vedena přehledně. Školní matrika obsahovala všechny zákonem požadované údaje. ŠVP PV byl zpracován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Jeho vzdělávací obsah byl kvalitně rozpracován v navazujících třídních vzdělávacích programech. Průběh předškolního vzdělávání dokládaly podrobné záznamy vedené v třídní knize. Školní řád obsahoval všechny povinné údaje stanovené příslušným právním předpisem a byl zveřejněn na přístupném místě ve škole. Ředitelka školy s ním prokazatelně seznámila zaměstnance školy a informovala o jeho vydání
a obsahu zákonné zástupce nezletilých dětí.

MŠ umožňuje všem dětem rovný přístup k předškolnímu vzdělávání. Při přijímání dětí ředitelka školy postupuje podle platných právních předpisů. Péče o děti s odkladem školní docházky je systematická, na základě doporučení odborníků ze školského poradenského zařízení jsou děti vzdělávány podle individuálního vzdělávacího plánu.

Jednání pedagogické rady jsou plánovaná, jejich obsah je zaměřen na projednávání zásadních pedagogických dokumentů a přijímání opatření
týkající se vzdělávání dětí. Výstižně psané zápisy z jednání svědčí o komplexním a soustavném řízení pracoviště.

Kontrolní činnost je vykonávaná podle stanovených priorit a je zaměřena do všech oblastí činnosti školy. Ředitelka školy průběžně vyhodnocuje plnění očekávaných výstupů ŠVP PV a pravidelně sleduje výsledky předškolního vzdělávání. Doporučení obsažená v  hospitačních záznamech přispívala ke zvyšování kvality pedagogického procesu.

Pedagogickou činnost zajišťují dvě učitelky s odbornou kvalifikací (včetně ředitelky školy). Pedagogický sbor je dlouhodobě stabilní. Rozvrh přímé pedagogické činnosti byl stanoven efektivně vzhledem k potřebám organizace vzdělávání. Všichni zaměstnanci školy vytvářejí pozitivní sociální klima, které je provázeno důvěrou, bezpečím, přátelstvím a dobrou spoluprací školy s rodinou. Ředitelka školy podporuje profesní růst pedagogických pracovnic a vytváří podmínky pro jeho realizaci, organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků (dále DVPP) v souladu s potřebami a vzdělávacími cíli školy.
Z osvědčení o absolvování vzdělávacích akcí vyplývá, že se učitelky zúčastnily ve sledovaném období vzdělávacích seminářů zaměřených např. na řízení kvality
MŠ, vzdělávání dětí se SVP, ekologii a sociální dovednosti dětí. Odborné znalosti si pedagogové prohlubují také samostudiem. Získané informace si navzájem
předávají a uplatňují je ve vzdělávacím procesu.

Finanční předpoklady pro činnost MŠ jsou zabezpečovány především prostředky státního rozpočtu určenými na přímé výdaje na vzdělávání a rozvojové programy na zvýšení platů pracovníků regionálního školství, které přispívaly ke zkvalitnění vzdělávání posílením motivace pracovníků školy. Zřizovatel poskytuje škole ze svého rozpočtu příspěvek na provozní výdaje. Výše finanční prostředků, se kterými škola disponuje, umožňuje zabezpečit její vzdělávací a výchovnou činnost.

MŠ je umístěna v centru obce v budově soukromé Základní školy Bodláka a Pampelišky o. p. s. (dále ZŠ), pronajaté prostory k realizaci předškolního vzdělávání jsou vyhovující.
Vnitřní uspořádání školy vytváří podnětné prostředí a umožňuje zařazovat rozmanité činnosti. Materiální vybavení třídy je účelně uspořádané. Děti mají
k dispozici širokou a snadno přístupnou nabídku hraček, pomůcek i výtvarných materiálů. K jejímu zlepšování škola využívá finanční prostředky získané z úplaty za poskytované vzdělávání. Byly zakoupeny dětské židle, stoly, skříňky, hračky a didaktické pomůcky. Prostředí MŠ je útulné a čisté. Přilehlou školní zahradu
využívají děti společně se žáky ZŠ. Její vybavení je však přizpůsobeno především žáků ZŠ.

Škola věnuje patřičnou pozornost oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví dětí (dále BOZ). Příslušná pravidla jsou zapracována ve školním řádu MŠ a vnitřních dokumentech školy. Děti jsou pravidelně poučovány o možnostech vzniku úrazů a seznamovány s riziky ohrožujícími jejich zdraví. Při inspekční prohlídce školy nebyla zjištěna žádná bezpečnostní rizika. Do knihy úrazů jsou zaznamenávány všechny údaje požadované příslušnou vyhláškou.

Ředitelka školy usiluje o rozvoj oboustranně přínosné spolupráce se sociálními partnery. Spolupráce s rodiči, zřizovatelem, školskými poradenskými pracovišti je funkční a napomáhá ke zkvalitňování předškolního vzdělávání. MŠ pořádá v rámci environmentální výchovy četné výlety do blízkého okolí.

Řízení školy má nadstandardní úroveň.

Škola zajišťuje všem dětem rovné podmínky ke vzdělávání, prostředí školy je pro děti bezpečné a směřuje k prevenci sociálně patologických
jevů a ochraně zdraví.

Materiální i personální podmínky k realizaci ŠVP PV jsou na standardní úrovni.

Ředitelka školy podporuje DVPP a  plánuje ho podle potřeb školy.

Vynakládání finančních prostředků škole umožňuje realizaci všech cílů stanovených v ŠVP PV.

 

 


Hodnocení průběhu vzdělávání ve vztahu ke vzdělávacím programům

Průběžně aktualizovaný ŠVP PV nabízí uplatnění všem dětem se zohledněním jejich věkových a individuálních vzdělávacích potřeb MŠ. Vzdělávání dětí je obohacováno o další zájmové aktivity.

Organizační zajištění chodu MŠ je plně vyhovující. Denní režim je přizpůsoben individuálním potřebám dětí, jejich vzdělávání se uskutečňuje v místech, která na sebe optimálně navazují a umožňují plynulý způsob organizace režimových činností. V době odpoledního odpočinku mají děti s menší potřebou spánku možnost využívat alternativní klidové aktivity. Sebeobslužné činnosti a hygienické návyky dětí byly rozvíjeny přiměřeně k věku dětí. Životospráva
a psychosociální podmínky jsou velmi dobré.

Učitelky vycházely při přípravě aktivit denního programu z konkrétně stanovených cílů ze všech vzdělávacích oblastí. Ve třídě bylo prováděno integrované
vzdělávání za podpory různých forem pedagogické práce včetně zařazování kooperativních a skupinových činností. Spontánní a řízené aktivity byly časově vyvážené a tematicky propojené. Učitelky respektovaly zájmy i individuální možnosti dětí. Tematické celky navazovaly na přímou zkušenost dětí, vedly je k přemýšlení a k vyvozování vlastních závěrů. Působivá vnitřní motivace, názornost a prostor pro fantazii posilovaly jejich aktivní zapojení do nabízených činností. Učitelky věnovaly rovněž pozornost i jednotlivým gramotnostem (čtenářské, matematické, přírodovědné, informační a sociální). Pravidelně zařazovaly do výuky cvičení k rozvoji motorických dovedností, správné výslovnosti a souvislého vyjadřování. Systematicky u dětí rozvíjely a posilovaly tělesnou zdatnost a pohybové dovednosti, ke kterým také využívají tělocvičnu ZŠ. Hodnocení dětí vyučujícími probíhalo průběžně a odpovídajícími formami.

Učitelky systematicky naplňují vzdělávací záměry stanovené v ŠVP PV. Do výuky zařazují metody a formy práce podporující u dětí tvořivost, zvídavost a samostatný přístup k řešení problémů. Pozitivní klima školy příznivě ovlivňuje průběh a organizaci předškolního vzdělávání. Průběh vzdělávání je hodnocen jako nadstandardní.

 


Hodnocení výsledků vzdělávání ve vztahu k vzdělávacím programům

Dosahované výsledky vzdělávání v MŠ odpovídaly požadavkům stanoveným v ŠVP PV. Pedagogická diagnostika je propracovaná a funkční. Učitelky průběžně sledují a vyhodnocují úspěšnost dětí, s těmito poznatky pracují při plánování dalších úkolů a cílů i při poskytování individuálního vzdělávání.

Všestranný rozvoj osobnosti dětí je zajišťován školními i mimoškolními aktivitami (výuka anglického jazyka, plavecký výcvik, návštěva solné jeskyně, lyžařské kurzy, sportovní školička, taneční kroužek a poznávací výlety). Učitelky se důsledně věnují rozvoji sociální gramotnosti. Pravidla soužití v MŠ jsou zavedená a děti je mají velmi dobře osvojená. Učitelky vedou děti intenzivně k samostatnosti. Vztahy mezi dětmi a učitelkami i dětmi navzájem jsou otevřené, vstřícné a účinně podporují vznik přátelského klimatu. Široká vzdělávací nabídka dětem bezprostředně poskytuje elementární poznatky o přírodě v návaznosti na prostředí, ve kterém žijí. Učitelky motivačně vedou děti k ochraně životního prostředí a k pochopení smyslu pravidel zdravého životního stylu. Škola aktivně
spolupracuje se ZŠ, pravidelné kontakty účinně napomáhají k bezproblémovému přechodu dětí z předškolního do základního vzdělávání.

Hodnocení integrovaných bloků s konkrétními závěry pro další práci i záznamy o vzdělávacích pokrocích dětí je funkční a jejich obsah svědčí o promyšleném vzdělávání v MŠ. Úroveň získaných kompetencí dětí odpovídá jejich věku a možnostem. Sledování výsledků
vzdělávání a podpora osobnostního rozvoje dětí jsou hodnoceny jako nadstandardní.

 

 


Závěry

Silné stránky, příklady dobré praxe a další zásadní pozitiva ve výše hodnocených oblastech.

       Efektivita práce a kooperace všech pracovníků MŠ se odráží v kvalitě řízení a v promyšlené a systematické podpoře všestranného rozvoje osobnosti
dětí. Řízení školy je hodnoceno nadstandardně.

Velmi dobře zpracovaný ŠVP PV je vytvořen s ohledem na podmínky školy. Učitelkám se dlouhodobě daří využívat metody a formy
práce podporující aktivní účast dětí v procesu jejich vzdělávání. Tato oblast je hodnocena nadstandardně.

Vnitřní prostory MŠ jsou esteticky a podnětně vybaveny a upraveny, efektivně stimulují a motivují děti ke vzdělávacím a herním aktivitám.

Slabá stránka školy

Nedostatečný počet herních prvků na školní zahradě pro rozvoj pohybových dovedností dětí předškolního věku.

Návrhy na zlepšení stavu školy.

ČŠI doporučuje provést rekonstrukci části školní zahrady a vybavit ji vhodnými herními prvky pro děti předškolního věku.

Zhodnocení vývoje školy ve sledovaných oblastech od data poslední inspekční činnosti.

V MŠ došlo v době od poslední inspekce k výraznému zkvalitnění materiálně technických podmínek školy. Třída byla vybaveny novým nábytkem (skříňky, stolky, židle) a rozšířila se nabídka hraček a didaktických pomůcek. Bylo zmodernizováno zařízení ŠJ.

Seznam dokladů a ostatních materiálů, o které se inspekční zjištění opírá

1.            
Zřizovací listina Mateřské školy, Veliš, čj. 135/2002, vydaná na základě usnesení zastupitelstva Obce Veliš, ze dne 2. 9. 2002, s účinností od 1. 1. 2003

2.            
Rozhodnutí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje čj. SM/9521/02 o změně zařazení do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení, vydané s účinností od 1. 1. 2003, ze dne 12. 2. 2003

3.            
Rozhodnutí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje čj. 8717/SM/2006-3 ve věci návrhu na zápis změny v údajích vedených v rejstříku škol a školských zařízení, vydané s účinností od l. 9. 2006, ze dne 27. 8. 2009

4.            
Rozhodnutí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje čj. 5363/SM/2009-9 ve věci návrhu na zápis změny v údajích vedených v rejstříku škol a školských zařízení, vydané s účinností od l. 9. 2009, ze dne 27. 8. 2009 (zvýšení nejvyššího povoleného počtu stravovaných školní jídelny, jejíž činnost vykonává Mateřská škola, Veliš)

5.            
Výpis z rejstříku škol a školských zařízení ze dne 25. 5. 2015

6.            
Jmenování ředitelky školy do funkce s účinností od 1. 1. 2003, čj. 155/2002, ze dne 23. 10. 2002

7.            
Potvrzení ředitelky školy ve funkci ze dne 2. května 2012

8.            
Doklady o přijímání dětí ke vzdělávání ve školních letech 2012/2013 a 2014/2015

9.            
Kritéria pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání pro školní rok 2014/2015

10.        
Výjimka z počtu dětí ve třídě MŠ platná ve školním roce 2014/2015

11.        
ŠVP PV platný ve školním roce 2014/2015

12.        
Školní řád MŠ platný ve školním roce 2014/2015

13.        
Koncepce a střednědobý plán MŠ Veliš

14.        
Organizační řád školy pro školní rok 2014/2015

15.        
Individuální vzdělávací plány dětí vedené ve školním roce 2014/2015

16.        
Doklady o dosaženém vzdělání pedagogů a osvědčení ze vzdělávacích akcí ve školním roce 2014/2015

17.        
Plán DVPP ve školním roce 2014/2015

18.        
Dokumentace z kontrolní a hospitační činnosti ředitelky školy ve školních letech 2013/2014 a 2014/2015

19.        
Záznamy z jednání pedagogické rady a provozní porady ve školních letech 2013/2014 a 2014/2015

20.        
Rozvrh přímé pedagogické činnosti učitelek MŠ pro školní rok 2014/2015

21.        
Režim dne MŠ platný pro školní rok 2014/2015

22.        
Třídní vzdělávací programy MŠ platné pro školní rok 2014/2015

23.        
Docházka dětí vedená ve školním roce 2013/2014 a 2014/2015

24.        
Záznamy o dětech vedené ve školním roce 2014/2015

25.        
Kniha úrazů vedená ve školním roce 2014/2015

26.        
Protokol o odborné technické kontrole zařízení  tělocvičny a zahrady provozované ZŠ a MŠ ze dne 19. 9. 2014

27.        
Výkaz R 13-01 o ředitelství škol podle stavu k 30.9. 2014

28.        
Výkaz S 1-01 o mateřské škole podle stavu k 30. 9. 2014

29.        
Čtvrtletní výkaz o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství Škol P 1‑04 za rok 2014

30.        
Finanční vypořádání dotací poskytnutých krajem za roky 2012, 2013 a 2014

31.        
Účetní závěrka sestavená k 31. 12. 2014

32.        
Hlavní kniha účetnictví za rok 2014

Poučení

Podle § 174 odst. 10 školského zákona může ředitelka školy podat připomínky k obsahu inspekční zprávy České školní inspekci, a to do 14 dnů po jejím převzetí. Případné připomínky zašlete na adresu Česká školní inspekce, Wonkova 1142, 500 02 Hradec Králové, případně prostřednictvím datové schránky (g7zais9) nebo na e‑podatelnu csi.h@csicr.cz s připojením elektronického podpisu, a to k rukám ředitelky inspektorátu.

Inspekční zprávu společně s připomínkami a stanoviskem České školní inspekce k jejich obsahu zasílá Česká školní inspekce zřizovateli a školské radě. Inspekční zpráva včetně připomínek je veřejná a je uložena po dobu 10 let ve škole nebo školském zařízení, jichž se týká, a v Královéhradeckém inspektorátu České školní inspekce.

 

Složení inspekčního týmu a datum vyhotovení inspekční zprávy


 (razítko)




 

 


 

 

 


 

 

Titul, jméno, příjmení, funkce


 

 

 


 

 

Mgr. Dagmar Anschlagová, školní inspektorka


 

 

......................................


 

 

Bc. Dana Luňáková, kontrolní pracovnice


 

 

......................................


 

 
 
 

 
 

V Hradci
Králové 7. července 2015

 

Datum a podpis ředitelky školy potvrzující projednání a převzetí inspekční zprávy


 (razítko)




 
 


 
 


 

Titul, jméno, příjmení, funkce


 

 

 


 

 

Jitka Votýpková, ředitelka školy


 

 

...................................


 

Ve Veliši......................




 
 


 
 

 

 


 





 



Kontakt



Mateřská škola, Veliš
Veliš 40
507 21 Veliš

Zřizovatel : OBEC Veliš


telefon třída:
+420 725 930 573
telefon jídelna:
+420 603 907 680
e-mail jídelna:
sj.velis@seznam.cz